11ـ پایـه مخصوص نخ ماهیگیری

در بعضی چرخ ها به منظور این نخ پایـه خاصی درون نظر گرفته اند . ایا نمد با چرخ دوخته میشود مـی دانیم کـه نخ ماهیگیری نخی نایلونی و شق مـی باشد کـه در انتهای لبه لباس ها با دوخت های زیگزاکی و یـا کردونـه دوخته مـی شود شق بودن نخ کمک مـیکند کـه لبه لباس حالت موج دار بـه خود بگیرد به منظور لباس های شب و عروس این نخ کاربرد فراوان دارد .

12ـ پایـه رگه دوزی

رگه دوزی دوخت های نازک و تزینی هست که روی لباس ها انجام مـی شود درون پشت پایـه شیـار های نازکی تعبیـه شده و باید با سوزن دوقلو با فاصله زیـاد دوخته شود این دو دوخت کـه زیر آن کمـی جمع شده کمک مـی کند رگه نازکی روی پارچه قرار گیرد. ایا نمد با چرخ دوخته میشود هر رگه جداگانـه حتما اتو شود و بعد رگه دیگر درون کنار آن دوخته شود .

13ـ پایـه دگمـه دوزی

برای دگمـه دوزی کارپیش بر حتما حتما پایین باشد و یـا از صفحه مخصوص دگمـه دوزی یـا گلدوزی استفاده گردد طریقه جا انداختن پایـه های چرخ های متفاوت با هم فرق دارد حتما از کاتالوگ مربوط بـه چرختان کمک بگیرید.معمولا پایـه هایی کـه دومـیله دارند اول حتما مـیله عقبی را درون شیـار پشت جا انداخت و بعد مـیله جلویی درون شیـار وسط قرار گیرد .

14ـ پایـه جا دگمـه

از پایـه های بسیـار پر استفاده هست چون همـه لباس ها نیـاز بـه جا دگمـه دارند معمولا درون پشت این پایـه ها خاری تعبیـه شده کـه مخصوص دوخت جا دگمـه با نخ قیطان بسیـار نازک یـا نخ عمامـه هست که باعث مـی شود جا دگمـه محکم تر دوخته شود نحوه دوخت و تنظیمان جا دگمـه درون چرخ های مختلف فرق مـیکند و بایداز کاتالوگ مخصوص کمک گرفت . نوعی از پایـه ها مستطیلی شکل هست و دوخت باآنـها بسیـار ساده مـی باشد زیرا با اندازه هایی کـه روی آن قرار دارد شما براحتی مـی توانید بـه اندازه دلخواه جا دگمـه خودرا بدوزید . ابتدا دگمـه خود را با آن اندازه کنید انتهای دگمـه شما حتما مطابق با آخرین خط رو بـه جلوی پایـه جا دگمـه باشد سپس ابتدای آن را پیدا کرده و سوزن را داخل پارچه کنید هنگامـیکه بـه آخرین خط رسیدیداندازه دگمـه شما کامل شده و باید برگشت را انجام دهید .

15 ـ پایـه ابر دوزی

معمولا ابر دوزی با پایـه ساده دوزی و با بخیـه درشت انجام مـی شود اما اینکه راه های آن یک اندازه باشد نیـاز بـه راهنما دارد کـه در بعضی چرخ ها روی صفحه چرخ علامت گذاری شده و بعضی دیگر مـیله های راهنمایی دارند کـه به پشت پایـه وصل مـی گردند با این وجود بعضی پایـه ها مخصوص این کار ساخته شده اند کـه در زیر شکل آنـها را مـی بینید.

16ـ پایـه رفو

معمولا این پایـه ها دوخت های تزیینی ساده و یـا زیگزاکی کوتاه دور کارهای کوچک انجام مـی دهند کـه مـی تواند حالت رفو گری هم داشته باشد .

17 ـ پایـه تکه دوزی

هنر تکه دوزی از هنر هایی هست که هم زیبا هست و هم نسبتا کم زحمت تر از گلدوزی . پایـه انتخابی بایستی شفاف باشد که تا شما بتوانید ببینید سوزن شما درون کجای کار مـی خورد این کار با دوخت های زیگزاک و یـا کردونـه انجام مـی شود و عرض دوخت یـا عرض زیگزاک بستگی بـه بزرگی و کوچکی کار دارد اگر طرح بزرگ باشد از عرض دوخت بیشتر یـا بلند تر و اگر طرح کوچک با شد از عرض دوخت کوتاه تر استفاده مـی شود .

18 ـ چشمـه دوزی

از انواع دوخت هایی هست که شما ها و طرح های بُریدره دوزی را روی پارچه مـی بینید . علاوه بر آنکه درون این نوع دوخت حتما نخ کشی صورت گیرد مـی تواند با سوزن های بالدار هم انجام شود به منظور انجام این کار با چرخ بهتر هست پایـه مخصوص راکه به منظور اکثر چرخ ها هم قابل استفاده هست بکار برد .

19ـ پایـه چین پلیسه

معمولا این پایـه را حتما جدا گانـه خرید و متناسب با چرخ مورد استفاده خودتان تهیـه کنید . با این پایـه مـی توانید چین های فشرده و یـا باز را روی پارچه ایجاد کنید. قسمت چنگال دو شاخه آن داخل مـیله سوزن قرار مـیگیرد و پارچه بین قسمت فنری زیرین و صفحه صاف رویی قرار داده مـی شود . درجه بندی های جلو اندازههای چین ها را مشخص مـی کند

20ـ پایـه چین سوزنی

معمولا چین سوزنی را با پایـه ساده و بخیـه های درشت و با کشش نخ بسیـار کم انجام مـی دهند و در آخر نخ زیرآنـها را مـی کشند . اما این پایـه تعدادی از این چین ها را درون هنگام دوخت ایجاد مـی کند و درانتها نیـاز کمتری بـه کشیدن نخ دارید .

21 ـ پایـه های غلطکی

این پایـه ها معمولا به منظور جنس هایی بکار مـی رود کـه حرکت پایـه های ساده روی آنـها سخت صورت مـیگیرد مانند ابر ، ایا نمد با چرخ دوخته میشود چرم ، نایلون و…. بعضی از انواع آنـها را درون زیر بـه شما نشان داده ایم .

22ـ پایـه ضخیم دوز

برای دوخت پتو ، لحاف و کلاً پارچه های بسیـار ضخیم این پایـه استفاده مـی شود البته حتما بدانیم مـیله پیچ دار سوزن بین پایـه هایی کـه چنگال دو شاخه دارند قرار مـی گیرد

23ـ پایـه پاکدوزی با برش

پایـه ای کـه در زیر بـه شما نشان داده شده ظاهرا به منظور بعضی از چرخ ها مثل چرخ برادر با مـیله کوتاه قابل استفاده هست و مانند چرخ های سر دوز هم پارچه را برش مـی دهد و هم نوعی زیگزاک مـی زند کـه سردوز مـی شود.

24 ـ پایـه چند کاره

یکی از پایـه هایی کـه تازه با آن روبرو شدم و چند سالی هست در بازار دنیـا عرضه شده این پایـه آرام بخش (cool presser foot) هست که سه پایـه هم زمان روی آن نصب شده و این امکان را مـی دهد کـه بدون اینکه بخواهید پایـه ها را تعویض کنید کار های مختلفی انجام دهید مثلا وقتی دوخت ساده را انجام مـیدهید و مـی خواهید زیپ بدوزید نیـازی بـه تعویض پایـه بـه صورت معمول ندارید بلکه پایـه بعدی را مـی چرخانید و سر جای آن مـی گذارید . این پایـه ها درون دو نوع عرضه شده اند یکی به منظور چرخ های برادر و دیگری به منظور چرخ های دیگر . ظاهرا نصب آن را حتما فرد کار بلد انجام دهد . من اطلاعات بیشتری درون این مورد جز آنچه درون اینترنت آمده ندارم امـیدوارم صاحبان صنعت بتوانند اینگونـه لوازم را هم بـه جامعه خیـاطان ارائه دهند.

25 ـ پایـه شکوفه دوزی

این پایـه را بنام پایـه دور دوزی هم مـی شناسند و با هر نوع ژتونی مـی توانید گل هایی با پرهای زیـاد بدوزید . این پایـه درون دو نوع کوچک و بزرگ عرضه مـی شود کـه نوع بزرگ آن به منظور چرخ ژانومـه 802 مناسب هست . بسته بندی این پایـه دارای دو کارگاه و یک فنر به منظور محکم پارچه روی کارگاه و یک عدد پایـه شکوفه دوزی است. روش کارگاه کشیدن : ایا نمد با چرخ دوخته میشود سطح صاف کارگاه روی پارچه قرار مـی گیرد سپس پارچه و کارگاه را برگردانده و فنر را داخل شیـار کارگاه روی پارچه مـی اندازیم درون پنجمـین شکل طرح دوخته شده ( البته هنوز مـهارت کافی به منظور دوخت آن پیدا نکرده ام ) داخل کارگاه نشان داده شده .

قرارپایـه روی کارگاه : بعد از وصل پایـه بـه مـیله پایـه چرخ طوری کـه اهرم پایـه روی مـیله وصل سوزن قرار گیرد خار روی پایـه حتما روی شیـار کارگاه قرار گیرد و برای درست قرار گرفتن مـی توانید قسمت شفاف پایـه را با دست درون جهت عقربه ساعت بچرخانید( چهارمـین عکس)

در انتها از اینکه حوصله نمودید و در این مبحث طراحی و دوخت ودیعه ما را همراهی نمودید متشکریم

برگه: Page 1, Page 2




[آشنایی کامل با پایـه های ماشین خیـاطی - صفحه 2 از 2 - هنرکده ... ایا نمد با چرخ دوخته میشود]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sat, 30 Jun 2018 09:23:00 +0000